Groningers zijn steeds meer tevreden over de Wmo-dienstverlening in hun gemeente. Het Sociaal Planbureau in Groningen ondervroeg ruim vierduizend cliënten die gebruikmaken van de Wet maatschappelijk ondersteuning (Wmo). Zij zijn onder meer tevreden over de dienstdoende ambtenaren en het toegangsgesprek. Dat meldt het Dagblad van het Noorden.
Naast tevredenheid over het toegangsgesprek en de uitvoering van regelingen door ambtenaren, is meer dan 80 procent van de Wmo-gebruikers tevreden met de oplossing voor hun hulpvraag. Tevens vinden ze de kwaliteit van de ondersteuning en de onafhankelijker cliëntondersteuners naar behoren.
Ook in Loppersum, waar inwoners last hebben van aardbevingen, is de Wmo-beoordeling verbeterd en opzichte van 2015. “De aardbevingsproblematiek maakt inwoners hier onzeker. Het ongenoegen richt zich vaak op de gemeente. Gelukkig zijn de ervaringen van de Wmo- liënten in Loppersum positief”, aldus onderzoeker Marian Feitsma. De gemeente Zuidhorn heeft de meest tevreden cliënten. Is een cliënt wel ontevreden, dan heeft dit meestal te maken met de complexe situatie waarin hij zich bevindt. Gemeenten zouden daarom meer aandacht moeten besteden aan mensen met complexe hulpvragen, pleit de onderzoeker.
Door: Redactie Nationale Zorggids