Uit een eigen onderzoek van de Consumentenbond blijkt dat de telefonische wachttijden bij de grote huisartsenposten in Drenthe te lang zijn. Daarnaast zit in dezelfde provincie ook een van de weinige huisartsendiensten die de telefoon wel altijd snel genoeg opneemt. Dit meldt RTV Drenthe.
De Consumentenbond heeft twintig keer gebeld met de niet-spoedlijn van veertig huisartsenposten in Nederland. De Centrale Huisartsendienst Drenthe nam slechts twaalf van de twintig keer de telefoon binnen twee minuten op. Daarmee voldoet de dienst niet aan haar eigen eisen, welke stellen dat 75 procent van de telefoontjes binnen twee minuten beantwoord moeten worden.
Bij de Dienstenstructuur Zuidwest Drenthe Noordewest Overijssel werd wel alle twintig keer binnen twee minuten de telefoon opgenomen. Daarmee zijn zij een van de slechts twee diensten in Nederland die alle twintig telefoontjes binnen twee minuten opnemen.
Huisartsenposten en de branchevereniging InEen maken zich zorgen over de telefonische bereikbaarheid van de huisartsenposten. InEen schrijft in een rapport bijvoorbeeld dat er het afgelopen jaar meer mensen waren met dringende klachten. De branchevereniging merkt op dat zij de druk op de telefonische bereikbaarheid niet los kan zien van de toenemende zorgvraag in relatie tot de beschikbare mensen en middelen. Op basis van signalen van huisartsenposten stelt zij dat het aantal kwetsbare patiëntengroepen die langer thuis wonen toeneemt.
Door: Redactie Nationale Zorggids