Het Martini Ziekenhuis en de Groninger Huisartsen Coöperatie (GHC) starten met een innovatieve manier van digitale consulatie tussen huisarts en specialist. Hiervoor ontwikkelden het ziekenhuis en de GHC samen met ICT-bedrijf Calculus een veilige digitale omgeving. Daarnaast is zorgverzekeraar Menzis nauw betrokken. Met digitale consultatie kan de patiënt vaak bij zijn eigen huisarts onder behandeling blijven en hoeft hij zijn eigen risico niet aan te spreken voor een consult in het ziekenhuis. Dit meldt het Martini Ziekenhuis.
Bij de GHC aangesloten huisartsen die regelmatig naar het ziekenhuis verwijzen en zes grote poliklinieken van het Martini Ziekenhuis doen mee aan de pilotfase. In een latere fase is bij gebleken succes het streven dat meer huisartsen, meer poliklinieken van het Martini Ziekenhuis en andere perifere ziekenhuizen in de regio aansluiten. Het Martini Ziekenhuis is het eerste ziekenhuis in Nederland dat deze manier van samenwerken introduceert.
Contact tussen huisarts en ziekenhuis verloopt tot nu toe vooral via de telefoon. Het Martini Ziekenhuis, GHC en Calculus denken dat met dit systeem te verbeteren. Huisartsen in Groningen en Noord-Drenthe kunnen nu via het programma VIPLive digitaal contact zoeken met medisch specialisten.
Ron Cator is coördinator eerstelijnssamenwerking in het Martini Ziekenhuis: “We hopen dat dit systeem werkt als een soort filter voor twijfelgevallen. Zo kunnen we sommige doorverwijzingen voorkomen. Daardoor ontstaat ruimte op onze poli’s en kunnen we toegankelijker zijn voor mensen met complexe problematiek.” Daarnaast kunnen verwijzingen worden geoptimaliseerd. Cator: “Een specialist kan vragen een patiënt door te verwijzen, en gelijk adviseren om bijvoorbeeld alvast een echo te doen. Zo kan hij zijn consult efficiënt inrichten”.
Door: Redactie Nationale Zorggids