Deze week kwam in het nieuws dat in 2014 volgens het Sociaal en Cultureel Planbureau 610.000 mensen langer dan drie maanden en meer dan acht uur per week voor iemand zorgen. Een schrikbarend hoog getal. Het woord ‘overbelasting’ wordt meerdere malen gebruikt in dit rapport. Als u de blogs van #Nieuwedenkersindezorg volgt, weet u inmiddels dat wij steeds op zoek zijn naar oplossingen om, in dit geval, overbelasting bij een mantelzorger juist voor te zijn! Marianne Schenderling van Expeditie Slim-Thuis, ziet een oplossing door de inzet van e-Health toepassing. Tegelijkertijd maakt ze zich zorgen dat mantelzorgers een ‘target’ worden voor bedrijven.
Apps en digitale platforms schieten als paddenstoelen uit de lucht. Waar aanvankelijk de senioren het gat in de markt leken, ligt de uitdaging nu bij de mantelzorgers. Zij zijn dé interessante markt voor de innovator.
Zij moeten immers hun (oude) ouders, buren, vrienden bewegen het slimme product aan te schaffen. Hun familie en mede mantelzorgers ervan overtuigen dat het communiceren en informeren veel beter verloopt met een app of platform dan bijvoorbeeld via Facebook of messenger. Het unique selling point moet zijn: voortschrijdend inzicht en gemak.
Wat wil de mantelzorger?
Onlangs werd ik gebeld over een ‘slim product voor mantelzorgers’ dat men mee wilde laten reizen in de SlimoTheek. De voorwaarde was 100% garantie dat ik ook werkelijk mantelzorgers bereik met mijn roadtour: pushen dus.
Dat kan en wil ik niet. Ik ben namelijk geen account of sales manager. Ik ben meer een soort apostel die ‘de boodschap’ naar mensen toebrengt en daar zitten ook veel mantelzorgers onder. Maar DE mantelzorger, wie is dat eigenlijk? Waar is hij of zij eigenlijk, wat wil hij of zij?
Pull en push werkt niet, zoveel is ondertussen wel duidelijk. De te leren les? Dames en heren leveranciers of ontwikkelaars, u vergeet nog steeds naar uw doelgroep te kijken. U vergeet zich in te leven in die mantelzorger; die vrouw van 45 plus die voor een van haar ouders (of beiden) zorgt. Die mantelzorger namelijk
- heeft geen tijd om zich te verdiepen in diverse mogelijkheden;
- heeft geen zin om een vergelijkend waren onderzoek te doen tussen app A, B of C;
- weet niet waar ze op moet letten als ze al zo’n vergelijking zou willen maken;
- wil het in ieder geval voor haar eigen idee gewoon eenvoudig houden: “Ik kan toch ook gewoon bellen, Facebooken of whatsappen…..”
- heeft geen tijd om zich te laten voorlichten (of de boodschap bereikt haar niet);
- wil gewoon dat alles op rolletjes loopt, dat ze zich van haar taak kan kwijten zonder er zelf aan onder door te gaan.
Kortom de mantelzorger wil: gemak.
Een helder vergelijkend warenonderzoek, eenvoudige keuzehulp, uitleg over de werking, klaar voor gebruik met logische instructie, dat is waar de Expeditie-SlimThuis met SlimoTheek naar streeft. Wij brengen ‘de boodschap’ dat er handige apps en platforms bestaan die hen als mantelzorger helpen de zorg voor anderen te verlichten, desgewenst gewoon bij hen thuis. We laten hen meerdere apps en platforms zien, leggen uit hoe ze werken zodat men ze zelf kan vergelijken. Zodat men zelf een keuze kan maken om ze al dan niet aan te schaffen. Geen gepush wel ondersteunende informatie verschaffen!
Dus jammer voor de SlimoTheek maar het product van genoemde leverancier reist niet mee. Jammer ook voor die leverancier die zijn product niet wilt blootstellen aan vergelijkend warenonderzoek…
Keiharde vergelijkingen van verschillende apps en platforms naar mantelzorgers brengen, dat is de manier. Dat wiel hoeft niet uitgevonden te worden, dat draait al.
@Nationale Zorggids / Mantelzorg voor Beginners