Na meer dan 25 jaar krijgt het Wilhelmina Ziekenhuis Assen (WZA) een andere huisstijl. Het nieuwe gezicht van het WZA heeft een warme en moderne uitstraling en past bij de kernwaarden persoonlijk, helder en verbonden. De komende maanden wordt de verandering stap voor stap zichtbaar.
“Veel interne projecten komen vroeg of laat in aanraking met de huisstijl en identiteit van het WZA”, aldus communicatieadviseur Marjolein Bosman. “Tot voor kort was de huisstijl niet strikt omschreven, waardoor het veel tijd kostte om details door te spreken en beslissingen te nemen over kleur-, materiaal- en logogebruik. Daarnaast had het WZA geen eenduidige uitstraling.” Om dit te verbeteren is de huisstijl aangescherpt, deels herzien en beschreven in een identiteitshandboek.
De stijl van het WZA is samen te vatten in drie woorden: persoonlijk, helder en verbonden. Bosman: “’Persoonlijk’ heeft te maken met begrip, aandacht, maatwerk. ‘Helder’ slaat onder meer op heldere communicatie en een helder zorgtraject: patiënten, naasten en bezoekers weten waar zij aan toe zijn. ‘Verbonden’ tot slot zegt iets over de verbondenheid die het WZA voelt met onze patiënt maar ook met de Drentse regio. Het nieuwe gezicht van het WZA omvat uiteraard een ander logo maar is nadrukkelijk veel meer dan dat. “We willen dat patiënten en bezoekers zich begrepen en op hun gemak voelen in het WZA; we hebben nu afspraken met elkaar gemaakt om dat ook in de huisstijl te vertalen.”
Het bestaande logo, dat nu al ruim 25 jaar wordt gebruikt, is opgeschoond waardoor het helder en modern oogt. Het logo houdt de link met ‘het kroontje van Wilhelmina’. De kleur blauw is behouden maar is zachter en vriendelijker geworden. De opgefriste grafische identiteit, inclusief een nieuwe ziekenhuiswebsite, wordt in de loop van 2017 zichtbaar.
Door: Redactie Nationale Zorggids