Het nieuwe digitale patiëntenportaal van het Martini Ziekenhuis in Groningen is afgelopen donderdag van start gegaan. Onder de naam ‘Mijn Martini' kunnen patiënten een overzicht zien van verwijzingen en geplande en vorige afspraken. Ook opnames en een overzicht van medicatie is in de patiëntenportaal in te zien. Dat meldt RTV Noord.
Daarnaast is in het portaal de correspondentie met zorgverleners van buiten het ziekenhuis toegevoegd. Het gaat hierbij om brieven aan de huisarts en uitslagen van laboratoriumonderzoek. De gegevens die voor patiënten beschikbaar zijn in het portaal zijn van na 17 juli van dit jaar. Mijn Martini geeft patiënten tevens de gelegenheid om persoonlijke gegevens bij te werken, zoals contactgegevens en informatie over hun huisarts of apotheek. Patiënten kunnen inloggen op het patiëntenportaal via de website van het Martini Ziekenhuis.
“Het patiëntenportaal is een ontwikkeling die past in de hedendaagse informatiesamenleving”, zegt woordvoerder Niels Vogel. Het portaalis in het leven geroepen om patiënten actief te laten deelnemen in hun eigen zorgproces. Hiermee moet bovendien de service en toegankelijkheid worden verbeterd, zo hoopt het ziekenhuis. Vogel verwacht dat de portaal voor 90 tot 95 procent van de patiënten te raadplegen is. Hij voegt daaraan toe dat er nog altijd de mogelijkheid is om telefonisch contact op te nemen met het ziekenhuis en dat ook de poli’s niet zullen verdwijnen.
Door: Redactie Nationale Zorggids